LCD ve PLAZMA Televizyonlar Tüplü televizyon Piyasasını sarsıyor.
Televizyon paneli üretiminde büyük oyuncular hızla 'ince ekran TV' üretimine geçerken, yerli firmalar pazar payı azalan 'tüplü TV' üretimiyle baş başa kaldı.
Global büyüklüğü 60 milyar doları aşan elektronik ekran endüstrisinde, dijital teknolojilerin hızlı gelişimi sonucu ince ekranlı TV'lerin ve HD (yüksek görüntü kalitesi) yayınlara ilgi arttı. Bu gelişmeyle birliktetüm dünyada LCD ve PLAZMA gibi ince ekranlı TV pazarı hızla büyümeye başladı. Buna karşılık geleneksel TV (tüplü TV /CRT) pazarı daralıyor.
Tüplü TV konusunda Avrupa pazarında hayli iddialı olan Türk üreticilerden bazıları, PLAZMA ve LCD'ye hızlı geçiş sürecinde pazar kaybıyla karşı karşıya kaldı.
Avrupa PLAZMA ve LCD'de üretim üssü olduSektörün global oyuncuları, PLAZMA ve LCD'ye talep patlamasını iyi değerlendirdi. Sony, Samsung, LG Electronics gibi önde gelen üreticiler, Doğu Avrupa'ya fabrika açıp Avrupa pazarına üstlenerek dengeleri zorlamaya başladı. Sony, Slovakya'da iki fabrika kurdu. Samsung'un Slovakya, Macaristan ve Rusya'da; LG Electronics'in de Polonya'da 2, Rusya'da bir olmak üzere bölgede 3 fabrikası üretimde. Pazarda ciddi söz sahibi olan Türk üreticiler, tüplü TV pazarını Ortadoğu-Afrika bölgesinin yanı sıra Hindistan'a yaymaya yöneldi.
Pazarda neler oldu?
Az yer kaplaması, şık tasarımı, parlak ve canlı görüntü kalitesi, dijital teknolojilere uyumu sayesinde ince ekranlı TV'ler hızla tüplü TV'lerin yerini aldı.
Televizyon pazarının önde gelen oyuncuları tüplü TV işini yıllar önce fason üreticilere devretti. Bu şirketler Ar - Ge yatırımı yaparak ince ekranlı TV üretimine geçti.
Türkiye'deki üreticiler Avrupa'ya yakın olduğu için fason üretici olarak bu alanda öne çıktı. Ancak yeni teknolojiye geçişle birlikte bu alandaki rekabet şansı azaldı.
LCD ve PLAZMA panellerin üretiminde Uzakdoğulu üreticiler öne çıktı. Türkiye'ye ise sadece panel ithal ederek bunları montajlamak işi kaldı.
Türkiye'de ince ekranlı televizyon konusunda fabrika ve yeni teknoloji yatırımı gecikti.